tirsdag 29. juli 2014

Treninger

Ingen felles treninger denne uken. Vi starter for fult fra neste uke (fra 4 august).

søndag 20. juli 2014

Kampoppsett G16 Danacup


22.jul
10:30
 Mandalskameratene  
Byåsen IL
 
4
 Fortuna
22.jul
20:30 
Cantolao
Byåsen IL
 
73
 Tårs
23.jul
16:30 
Byåsen IL
Fet IL
1
32
 Højene













Ytterligere info om kamper http://www.danacup.com/index.php/dk/turneringen/2014-turneringsplan

Kampoppsett G15 Danacup









22.jul
12:30
 Egersunds IK
Byåsen IL
15 
HI

23.jul
08:30 
Plateau A.S.
Byåsen IL
92
 Tornby

23.jul
18:30 
Byåsen IL
Sørumsand IF
1
37
 Højene













Ytterligere info om kamper http://www.danacup.com/index.php/dk/turneringen/2014-turneringsplan

Danacup: Trening mandag kl 1300 på anlegget

Det blir trening kl 1300 på anlegget på Danacup mandag

lørdag 12. juli 2014

Trening neste uke

Kan de som er hjemme melde fra på Facebook så vi evnt kan kjøre noen treninger dersom vi er mange nok.

mandag 7. juli 2014

Trening tirsdag

Vi satser på en trening for de som er hjemme tirsdag kl 1900.
Ta med sko for gress og kg da vi ikke vet hva som er ledig.

tirsdag 1. juli 2014

I SKANDIACUP BOBLA

Salme ved reisens slutt; Byåsen G16 7’s exit.
Med kun tre lag i puljen og dermed to kamper i innledende spill skulle man tro at administrasjonen av gutta skulle gå som en lek. …men toveis samarbeidet og utveksling av spillerere med Byåsen 2 11er (takk Øyvind Koteng og Bjørn Ivar Haugen) og delvis 1. laget (takk Kurt og Bjørn RL!) medførte at de fleste 7 er gutta var engasjert i flere kamper hver dag. Så med familiens to ungdommer på tre lag og inntil 5 kamper per dag havnet vi godt inne i Skandia cup bobla da det sto på som verst. Men for å ha sagt det umiddelbart; Å være inne i en slik boble er meget god avkobling. Det blir ikke tid til å tenke på annet: Alle kabaler gikk opp, mange trivelige og blide foreldre og positive ungdommer og perfekt vær. Mye godt spill og flott innsats! Til og med litt tenning i siste kamp! Kan man ønske seg mer? Jo, kanskje en finale……?
Første kamp gikk mot Trygg Lade, et lag som vi hadde møtt og slått i serien bare halvannen uke før. Ulempen for TL var at laget først ble fulltallig på 0-1 og at de måtte spille nesten hele siste omgang med en mann mindre etter 0-3 til pause. Sluttresultatet ble 0-10 og vi hadde skaffet oss et glimrende utgangspunkt og masse selvtillit.
Tirsdag morgen hadde alle tre G16 lag kamper samtidig og vi fikk aller nådigst låne Bjørn RL for å kunne stille fullt lag mot hjemmefavoritt og arrangør Freidig. Uten reserver ble dette en tøff batalje. Når Freidig i tillegg pøste på med førstelagsspillere ble vår ledelse på 2-1 til pause snudd til 3-7 og klart tap. Det røynet på i andre omgang og uten bytter og mot flere førstelagsspillere ble det for tøft.
Kun 11 lag var påmeldt i denne klassen (ny klasse av året) og dermed med vår annen plass av tre i puljen, så var vi direkte kvalifisert for kvartfinale. Arrangøren hadde imidlertid ikke hatt mer fantasi enn at vi fikk gleden av å møte Freidig i kvartfinalen også. Det var duket for revansje!
Andrelaget hadde tidligere på dagen blitt slått ut og selv om vi manglet vår libero og krumtapp Ingebrigt, som med dårlig timing hadde dratt på ferie, fattet vi håp med seks forsterkninger fra andrelaget (Lars, Trygve, Jonas, Christian, Vegard Sv. og Sindre) og dermed tre innbyttere.
Det er vanskelig å si hva som gikk galt i starten av kampen, om det var mangel på samspillerfaring, opplading, tafatthet, heteslag, respekt for motstanderen, motvind, bortedrakter, skopuss, tett kampprogram, feriemodus, undervurdering, overspenning, for lav spenning, stort publikum, dehydrering eller feilernæring. Faktum er i alle fall at Freidig raskt gikk opp i 3-0 før det var gått 10 minutter. Lagleder sendte dermed André inn som ny spiss og mindre enn 45 sekunder senere var André sendt av banen i 5 minutter etter diskusjon med dommeren. Coaching i verdensklasse? Et fett glis fra Freidigs spiller som både hadde jukset seg til et innkast (i stedet for vår corner) og fått André opp på tribunen sa alt….
Av og til er det slik at ytterligere motgang gir mer energi. Så også her. Byåsen med kun 6 spillere tok kommandoen og reduserte til 1-3. Og rett etter at André fikk komme innpå etter utvisningen fikk vi raskt 2-3. Det var kamp igjen. Freidig responderte umiddelbart med å skysse innpå en haug med førstelagsspillere, noe som bare tente våre gutter ytterligere. Det ble pause på 2-3 og spenningen var til å ta og føle på….
Andre omgang fortsatte slik første omgang avsluttet med en heltent Byåsenlag anført av meget aktive 99ere i Vegard, Sindre, Trygve, Christian og Jonas og Lars rutinert i mål. Byåsen spilte og løp, taklet og vant dueller, skjøt, nikket, flikket, fintet og trikset. Filips genialitet og delikate touch førte til både skudd i stolpen og tverrliggeren. Sondre, Fredrik og André kjempet som løver. At en utlikning til 3-3 på en liten ubetydelig gressflekk på Ladesletta skal utløse slike primalhyl vitnet om følelsene som var i sving. Og det var meget fortjent! Et indirekte frispark etter keeperfeil ble nydelig satt i mål av Vegard! Det var fortsatt ca 10 minutter igjen!
De fleste eventyr ender rettferdig og godt, men i virkelighetens verden er det dessverre ikke alltid slik. Kun tre små minutter før slutt havnet ballen plutselig og tilfeldig på en Freidig fot etter litt klikk-klakk mellom både Byåsen føtter og Freidig føtter foran vårt mål og det var bare å breiside ballen i mål til 4-3 for freidig. Ny runde med primalhyl, denne gangen fra Freidig benken. At Freidig-spillerne resten av kampen kastet seg ned på hver takling for å drøye tida og hele tiden spurte dommeren om det ikke snart var dags for å blåse av forteller oss at de var overlykkelige over å trekke det lengste strået.
Vi kunne likevel forlate arenaen med hevet hode, vi hadde løftet oss, innhentet deres ledelse til tross for at de pøste på med førstelagsspillere, spilt godt, kreert mange sjanser og spilt fair med hjerte utenpå drakten og med tenning bidratt til et dramatisk oppgjør som det virkelig svingte av! Det er av og til slik at man kan bli forelsket i en kamp selv om man taper. Dette var et slikt oppgjør!
Epilog:
Våre overmenn Freidig klarte ikke å stille lag i seminfinalen mot Tiller 1.
Et uthvilt Tiller 1 vant finalen med 11-1 over Flakstad IL.
-------------
Lagleder på vegne av alle engasjerte foreldre

søndag 29. juni 2014

Info om Storsjøcup

Vi kjører fra dalgård på mandag kl 1115, oppm 1100
Kurt og Jan Chr stiller med biler.
Alle tar med 300 som dekker kjøringa til, under og fra storsjø cupen.

Vi er 13 som skal dra på mandag, og 2 som kommer etter på onsdag.

Vi skal bo på en skole som heter Prolympia. Ligger rett før du kommer inn til sentrum av Østersund.
Husk sovepose og liggeunderlag(+evt en god pute).
Det er begrensing på 90 cm pr madrass.

Ikke glem håndduk, fotballtøy, lommepenger +++++++


Det er tre måltider pr dag. Middag på mandag.
frokost: 0630 - 0900
lunsj: 1100-1400
middag: 1630 - 1900

Våre kamper starter på Tirsdag kl 1400 vs Hitra på Hofvallen A.
Onsdag spiller vi 1600 på anlegget, reax 11 vs Frei.
Torsdag må vi opp tidlig, kamp 0800 på reax 11 igjen. vs Hegra.

lørdag 28. juni 2014

Årets Scandiacup 2014 - G16 Byåsen 1

Så var årets Scandicup her, noe som guttene hadde sett fram til lenge.
For første gang på lang tid kunne endelig Kurt stille med sitt sterkeste mannskap.
Eneste skår i gleden var Joakim Strand  som dessverre fortsatt var skadet.
Vi som har fulgt guttene i år vet at dette laget på sitt beste kan slå alle lag i sin klasse, men vi vet også at vi i kan være litt rufsete i den defensive delen av spillet så vel som den offensive.
Vi var derfor svært spente på formen til gutta  i årets utgave av Scandiacup.

Uansett guttene hadde bestemt seg…de skulle til finalen koste hva det koste vil.
Det var derfor en heltent gjeng som i gruppespillet  skulle møte henholdsvis Flatås, Vestbyen, Charlottenlund og Kristiansund.  I utgangspunktet klassens  klart sterkeste pulje.
En av Kurt`s viktigste og meste brukte setninger er »vær nøye» og det var virkelig gutta.
Gutta gikk igjennom puljespillet med 4 strake seire og spilte fotball slik Kurt ønsket.
De holdt ballen i laget, var tålmodige i oppspillsfasen og brukte rommene framover når anledningen bød seg.
Når vi i tillegg i gjenvinningsfasen organiserte oss godt, så var vi egentlig aldri i nærheten av å avgi poeng,selv om vi til tider gjorde ting litt vel spennende for oss  mot Vestbyen og scoret vinnermålet i siste sekund.
Til tider spilte laget virkelig glimrende fotball og det må til tider  ha vært frustrerende for motstanderne å få låne kula så lite.

Så var sluttspillet i gang og Trond var motstander. Gutta gjorde som i puljespillet….trillet ball og Trond sprang å sprang å sprang, men fikk stort sett aldri låne ballen. Trond ble utspilt etter alle kunstens regler, men så var det å putte ballen i mål da…. høyere makter må ha vært på Trond sin side i denne omgangen for til pause sto det utrolig nok 0-0.
2 omgang var knapt spilt 5 min. når vi får en omdiskutert direkte utvisning for noen ukvemsgloser.
Dommeren sa selv etter kampen at han ved en liknende situation neste gang ville bruke gult kort, men dette hjalp uansett ikke oss nå. Med 10 mann mot 11 fikk  Trond fikk blod på tann, men blodet ble raskt borte… Gutta brettet opp ermene og viste at de kunne spille god fotball med  med en mann mindre…PANG  sa det to ganger og vi var videre med  2-0..enkelt og greit.

Klæbu ventet i kvartfinalen og dette var en motstander vi viste var farlige på kontringer og spilte med hjertet langt utenpå drakten. Kampen ble slik vi fryket, spennende til siste slutt. Klæbu scoret på 3 av sine 4 sjanser og et par av målene var av en slik karakter at de garantert vil komme på topp 3 lista til spillerne når de legger opp. Slike mål er det ofte vanskelig og forsvare seg mot og det sto 2-1 til pause i favør Klæbu.
I pausen gjorde Kurt et par svært heldige  bytter og det tok ikke mer enn 10 min. så ledet vi plutselig 3-2, men nok en gang kom Klæbu tilbake og utlignet til 3-3…urettferdig, men gutta viste høy moral og satte i gang kampens flotteste angrep……..ut fra keeper til sideback, slår videre inn på sentralt som igjen legger ut på ving som går 5 meter for så å slå et fantastisk innlegg.  Ballen havner på 12 meter ut til en av våre midtstoppere som av en eller annen grunn hadde startet et fantastisk løp :-)  og i fart framover smeller ballen inn på hel volley....PANG….for et mål og for et drama…4-3 til gutta og gutta kunne trekke et laaaangt drag og puste lettet ut…..nå ventet Sverresborg i semi`n.
Semifinalen ble kort sagt enveiskjøring i fra start til mål. Gutta viste at de tilhørte en annen klasse en et hardtkjempende Sverresborg som helt klart ikke fikk ut sitt beste. De prøvde, men virket slitne etter to tøffe kamper tidligere på dagen og vi fikk en grei 3-1 seier som aldri var truet. Vi var nå klar for finale mot et ungt og lovende freidiglag som vi nå skulle få møte for første gang i år.

Været var fantastisk og alt lå til rette for en skikkelig festdag, men i en finale kan alt skje og det fikk dessverre guttene oppleve mot Freidig. Vi startet svært godt og scorer allerede etter 6 min. på en corner som heades  nydelig og helt nådeløst i mål. Så skjer det utrolige…Freidig kommer på et av sine svært få  angrep de hadde totalt i kampen. Det blir kamp om ballen ved cornerflagget og ballen er tydelig ut. Kun linjemannen fikk ikke dette med seg og freidigspilleren får gå rett mot mål, mens våre spillere blir rett og slett tatt på senga av dette. Freidig utligner til 1-1 i fra død vinkel og det er kamp igjen……utrolig surt. Etter dette hever Freidig seg noe og får låne kula  i stort sett ufarlige rom, men når de igjen når 16`meter`n så scorer de jammen igjen. En god prestasjon av freidigspilleren som drar seg fint igjennom og setter 2-1.
Andre omgang blir lik første omgang…vi spiller fotball og Freidig forsvarer seg heroisk…og slik ebber det faktisk ut helt til kampen blåses av 2-1 ble alltså  sluttresultatet….Freidig hadde 2 skudd som traff mål og scoret på begge……sjeldent god statistikk og det er bare å gratulere Freidig med en skikkelig godt gjennomført  forsvarskamp som til slutt ga ønsket resultat og seier i årets Scaniacup.
Totalt styrer vi kampen 100%(sjekk ballbesittelse og annen info lagt ut tidligere) og viser at vi  minst er et par knepp opp i forhold til  Freidig på absolutt alt, men i fotball teller mål og denne gangen fikk et svært hardkjempende Freidig valuta for sin taktikk.  Freidig hadde tydeligvis en taktikk som gikk ut på god gammel drillofotball…. laaaaaange baller i fra back til ensom spiss…å så kanskje skjer det noe…Noe av dette skyldes nok at de blir spilt svært lave av oss og at vi gir de lite rom og tid når de først får tak i kula, men uansett så burde vi ha punktert  denne kampen  på et langt tidligere tidspunkt og kan ikke skylde på andre enn oss selv.

Etter kampen var gutta selvsagt skuffet, men ser man bak prestasjonene i turneringen totalt så ser dette svært lovende ut med tanke på hva som skal skje videre. Gutta har til tider spilt feiende  flott fotball og vist at de hører hjemme i aller ypperste selskap i sin klasse. Laget virker rett og slett svært solid med en god balanse både offensivt og defensivt.  Kurt virker å ha nådd fram til hele laget om hvordan han ønsker at Byåsen G16 skal framstå spillemessig. Selvsagt er det alltid noe å jobbe med i alle deler av spillet, men gutta skal ha all mulig  ros for måten de har gjennomført årets turnering på.
Nå er det bare å brette opp ermene til det som skal skje framover og faktisk glede seg over prestasjonen i å rets Scania-cup.

Grattulerer med en kjempefin  turnering og for alle de flott øyeblikkene dere gir oss som følger dere i fra sidelinja.


Mvh

Støtteapparatet

Trening og infomøte om Storsøjcup 1530 søndag

Det blir trening og infomøte om Storsjøcup søndag kl 1530. Ta med begge typer sko da det er usikkert om det blir på gresset eller kunstgresset.

Alle er velkommen på trening - også de som ikke skal til Storsjøcup.

fredag 27. juni 2014

Gratulerer med andreplass i Skandia cup 2014

Vi gratulerer Byåsen G 16 - 1 med sølv i Skandia Cup 2014!


En mer fyldig rapport om finalen og turneringen kommer senere, men her er statistikken fra finalen:

Hendelser i første omgang:
6:05 Mål Byåsen     Morten
9:54 Mål Freidig
18:28 Mål Freidig
24:18 Gult kort til Freidig

Ballbesittelse første omgang:  36% - 64%
Ballbesittelse andre omgang:  38% - 62%
Cornere:  1 - 4

Skudd (på mål):  2 (25%) - 7 (41%)
Skutt (utenfor mål):  6 - 10

Fullførte passninger:  115 (52%) - 216 (67%)
Feilpassninger:  108 - 106
Lengste passningssekvens:  5 - 8
Ballvinninger:  12 - 19

Innkast:  21 - 25
Offside:  0 - 0
Frispark:  6 - 4
Gule kort:  1 - 0

Ball i spill: 35:13

Danacup – egenerklæring og ID-dokumentasjon

G16-trinnet stiller to lag i årets Danacup, et lag i 15-års klassen og et lag i 16-års klassen

Alle spillere på G16 som skal delta på Danacup må snarest:

1. Fylle ut skjema om Egenerklæring 
2. Ta kopi av pass (eventuelt annen gyldig ID, bankkort) og sende/levere/skanne til Trinnansvarlig Jan Birger Jørgensen, Olaf Bulls vei 26, 7024 Trondheim, evnt på e-post til Jan Birger.

Utfylt skjema og kopi av pass må være levert til Jan Birger senest torsdag 3. juli 2014.

Annen nyttig info om Danacup finnes på hjemmesiden til Byåsen breddefotball 

Det vil om kort tid bli satt opp liste over foreldre som må bidra til vakt/nattvakt på skolen i Hjørring (krav om politiattest).

torsdag 26. juni 2014

Oppmøte kl 1300 i garderobebygget på Lade fredag for finalen (NB: Bussavreise fra Dalgård 1230)

Tore stiller med bussen ved porten på Dalgård for felles avreise for de som ønsker. Avreise derfra 1230 (dvs kom 1220, meld gjerne fra på Facebook om du skal være med bussen så vi har oversikt).

Oppmøtet på Lade er 1300 i garderobebygget (kampstart 1400, bane Lade 5)

Merk: Finalen går ikke på Lerkendal i år - det er som nevnt på Lade det skjer!

Semifinale: Byåsen-Sverresborg 3-1 (2-0)

Det ble en veldig kontrollert seier i kvartfinalen 3-1 over Sverresborg torsdag kveld.



Statistikken mangler for første 6-7 minutter av kampen, men her er det som ble samlet inn:

Hendelser i første omgang:
10:38 Gult kort til Sverresborg
12:34 Mål Byåsen     Anders
24:09 Mål Byåsen     Olli
25:54 Gult kort til Byåsen

Hendelser i andre omgang:
0:29 Mål Byåsen     Olli
10:32 Mål Sverresborg
18:00 Gult kort til Sverresborg

Ballbesittelse første omgang:  62% - 38%
Ballbesittelse andre omgang:  58% - 42%


Cornere:  3 - 3

Skudd (på mål):  8 (47%) - 2 (33%)
Skudd (i treverket):  3 - 0
Skutt (utenfor mål):  6 - 4

Fullførte passninger:  148 (64%) - 135 (60%)
Feilpassninger:  83 - 91
Lengste passningssekvens:  9 - 10
Ballvinninger:  14 - 11

Innkast:  15 - 20
Offside:  1 - 0
Frispark:  5 - 2
Gule kort:  1 - 2

Seier 4-3 over Klæbu i kvartfinalen

Neste kamp er semifinale som starter kl 2140 på Lade 1.

Hendelser i første omgang:
1:03 Mål Klæbu
5:34 Mål Byåsen Markus
19:57 Mål Klæbu

Hendelser i andre omgang:
3:06 Mål Byåsen Morten
4:15 Mål Byåsen Markus
5:04 Mål Klæbu
7:10 Mål Byåsen Anders
17:03 Gult kort til Klæbu

Ballbesittelse første omgang: 58% - 42%
Ballbesittelse andre omgang: 68% - 32%
Cornere: 2 - 2

Skudd (på mål): 13 (57%) - 10 (77%)
Skudd (i treverket): 1 - 1
Skutt (utenfor mål): 9 - 2

Fullførte passninger: 187 (73%) - 108 (58%)
Feilpassninger: 70 - 78
Lengste passningssekvens: 17 - 6
Ballvinninger: 28 - 17

Innkast: 19 - 24
Offside: 1 - 0
Frispark: 11 - 7
Gule kort: 0 - 1


Ball i spill: 26:45